رمز گشایی از سلولهای چربی: توضیحی برای افزایش وزن

11 دسامبر 2014- محققان دانشگاه روچستر اعلام نمودند که راز افزایش وزن را گشوده اند، پروتئینی بنام Thy1  در کنترل تبدیل سلولهای اولیه به سلولهای چربی نقش اساسی دارد و همین موضوع آنرا به یک هدف درمانی برای جلوگیری از چاقی و دیابت مرتبط با چاقی تبدیل کرده است نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی FASEB  منتشر گردید.

پرفسورPhipps  می گوید: در این تحقیق از زاویه ی بیولوژیکی جدیدی به مشکل چاقی که غالباٌ به عنوان یک مشکل رفتاری در نظر گرفته می شود، پرداخته ایم، در حقیقت برخی از قرص های لاغری از جمله قرص های ضدافسردگی یا داروهای ضداعتیاد به رفع آنچه در سطح مولکولی موجب تجمع چربی می شود، نمی پردازند.

اگر چه پروتئین Thy1  از چهل سال پیش کشف شده و در سایر زمینه های تحقیقاتی بروی آن مطالعه شده است اما عملکرد مولکولی واقعی آن هنوز مشخص نبود. برای اولین بار محققان آزمایشگاه پرفسورPhipps  اعلام کردند تولید این پروتئین هنگام تکامل سلولهای چربی متوقف می شود آنها پیشنهاد کردند که می توان چاقی را از طریق بازگرداندن پروتئین Thy1  درمان کرد.

آنها همچنین بروی تولید یک داروی ضد چاقی بنام "پپتید Thy1 " مطالعه کردند و برای ثبت اختراع خود اقدام نمودند. پرفسورPhipps  از سال1989  بروی این پروتئین تحقیق کرده است. دانشگاه روچستر در حال بررسی برای همکاری با یک شرکت داروسازی برای تولید یک داروی ضدچاقی و ارائه آن به بازار است.

پرفسورPhipps  می گوید: هدف ما جلوگیری از چاقی یا کاهش چاقی است و در این مقاله چگونگی رسیدن به این هدف شرح داده شده است.

او می افزاید: ما معتقدیم افزایش وزن الزاماٌ نتیجه ی خوردن بیش از حد و کمی تحرک فیزیکی نیست تمرکز ما بروی شبکه ی پیچیده ای است که در تکوین سلول چربی نقش دارد.

محققان با مطالعه بروی خط سلولی انسان و موش دریافتند که از دست رفتن فعالیت Thy1  سبب تحریک تولید سلولهای بیشتر چربی می شود.

موش های فاقد پروتئین Thy1  که با رژیم پرچرب تغذیه می شدند بسیار سریعتر و بیشتر از موشهای نرمال (گروه کنترل) که با همین رژیم تغذیه شدند، افزایش وزن یافتند. علاوه بر این در خون موشهای چاق تر فاقدThy1  مقدار resistinکه بیومارکری برای چاقی شدید و مقاومت به انسولین یا دیابت است، دو برابر می شود.

دانشمندان در آزمایشاتی که بروی بافت چربی انسان که از چربی شکمی و چشم گرفته شده بود نتایج مشابهی را بدست آوردند.

پرفسورPhipps  و همکارانش به بررسی علت از دست رفتن پروتئینThy1  در سلولهایی که پتانسیل تبدیل به سلولهای چربی را دارند، پرداختند. آنها همچنین به بررسی علت تجمع سریعتر چربی در موشهای فاقد پروتئین Thy1  پرداختند. دانشمندان می خواستند بدانند آیا مقدار پروتئین Thy1  در بدو تولد در افراد مختلف متفاوت است یا با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف زیست محیطی مقدار آن تغییر می کند.

برای رسیدن به پاسخ این سوال محققان بطور مجزا به مطالعه ی مواد شیمیایی چاق کننده یا Obesogens  نظیر بیس فنل (BPA) A  ،Flame retardants  ( موادی که از حریق و انتقال آتش به پارچه ، پلاستیک و غیرو جلوگیری می کند)و Phthalatesبروی کاهش بیان Thy1  در سلولهای انسان و تحریک چاقی پرداختند. بودجه ی این تحقیق توسط انستیتوی ملی علوم بهداشت محیط زیست تأمین شد.

بنا به تخمین بیش از 60 میلیون نفر تنها در آمریکا از نظر کلینیکی چاق هستند و میزان چاقی در جهان از سال 1980  تقریباٌ دو برابر افزایش یافته است و بیماریهایی نظیر دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی مختلف و برخی از سرطانها از جمله بیماریهایی هستند که با چاقی در ارتباط است.

منابع :

 The FASEB Journal, 2014; DOI: 10.1096/fj.14-257121

www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141211115526.htm